طراحی فرش ماشینی

  • ۰
  • ۰

ا وجود تنها دو کمپانی ماشین سازی که در زمینه طراحی فرش ماشینی بافی فعالیت می کنند، بدیهی است که نقاط ضعف و قوت آنها به دلایل کاملاً مشخص از هم پوشیده می ماند. اکثریت ماشین آلات فرش بافی در کشورهای ایران – ترکیه – چین و مصر به فروش می رود. به جز تلاش هایی که در ترکیه صورت گرفت و متوقف ماند، تاکنون هیچ کدام از کشورهای یاد شده اقدام به ساخت ماشین آلات فرش ننموده اند.

البته در زمینه قطعه سازی و نیز ژاکاردهای الکترونیک پیشرفت های زیادی صورت گرفته، اما هنوز با ساخت یک طراحی فرش بافی فاصله فراوان دارند.
با این همه اخبار رسیده حاکی از آن است که در نمایشگاه ایتمای مونیخ ۲۰۰۷ یکی دو شرکت قوی ماشین سازی از چین – فرانسه و ایتالیا نیز قصد ورود به این عرصه را دارند.
در این قسمت ما سعی کرده ایم به بررسی فنی آخرین شاهکارهای فرش بافی کمپانی شونهر و وندویل بپردازیم. تمام مطالبی که در این قسمت بیان می شود صرفاً بر اساس دیدگاه های فنی و تجارب قبلی تهیه شده و ممکن است افراد دیگری نظرات مختلف و گاه متضادی با آن داشته باشند.ز شرکت شونهر ماشین ALPHA 360 انتخاب شده است که یک ماشین Versatile یا چند کاره می باشد. یعنی علاوه بر انواع بافت های مختلفی که برای فرش های پرز بریده (cut pile) می زند، قادر است فرش های کات لوپ نیز تولید نماید. از کمپانی وندویل نیز ماشین سه راپیری CRX 83 و ماشین کات- لوپ UCL 400 انتخاب شده اند.

این طراحی فرش ماشینی ها در چهار فاکتور زیر مورد مقایسه قرار گرفته اند:
الف)  مکانیسم تشکیل دهنه نخ های چله
ب) مکانیسم تشکیل دهنه نخ های خاب (ژاکارد)
ج)  انواع بافت های کلاسیک و غیرکلاسیک که می توان در این ماشین ها استفاده کرد
د) میزان تولید هر کدام از ماشین ها در شرایط مشابه

  • ۹۴/۱۰/۱۵
  • شادلین صبور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی